اثر مرکب (راهی برای رسیدن به رویاها)


موفقیت معمولا از طریق برداشتن قدم های کوچک و پیوسته در طول زمان، ساخته میشود. درحالی که این قدم ها در زمان حال چندان اثرگذار به نظر نمیآیند، اما حاصل جمع آنها فوق العاده عظیم است…

 

اثر مرکب نام کتابیست که توسط دارن هاردی موسس مجله Success نوشته شده است. این کتاب چنان قدرتمند اما ساده است که تحسین تمامی نویسندگان حوزه موفقیت شخصی، کسب و کار و ورزشکاران برتر و المپیکی را کسب کرده است.

اما چرا اثر مرکب چنین قدرتمند است؟ زیرا، کسی که آهسته و پیوسته حرکت میکند مسابقه را برنده میشود.
دارن هاردی، توانست به کمک اصولی که به عقیده خودش از پدرش به صورت غیرمستقیم فراگرفته و او خودش آنرا تکمیل کرده و آنرا اثر مرکب نامیده، در 18 سالگی سالیانه 180 هزار دلار درآمد داشته باشد و اولین میلیون دلارش را در سن 24 سالگی بدست آورد و هم اکنون با اینکه کمتر از 40 سال سن دارد اما به راحتی برای تمام طول عمر خود درآمد و پس انداز کافی دارد تا بخواهد در سن کم خودش را بازنشسته کند.

دارن هاردی چنین میگوید : “من باهوش ترین آدم نیستم. اما اگر فرصت کافی داشته باشم، در هر رقابتی، هر رقیبی را از میدان به در خواهم کرد… من اصول آنرا بلدم. میدانم گام های کوچک اما قدرتمند کدامند که باید روزانه آنها را بردارم…”

به زبان ساده : اثر مرکب یعنی شما اگر دو انتخاب داشته باشید ؛ دریافت 3 میلیون دلار یکجا و یا دریافت یک یک سنتی که هر روز مقدار آن دوبرابر میشود، شما با توجه به اثر مرکب باید یک سنتی را قبول کنید ! زیرا در مدت 30 روز مقدار آن به بیش از 3 میلیون دلار خواهد رسید… اثر مرکب چنین قدرتی دارد، شما با ایجاد تغییرات کوچک اما اصولی در دراز مدت نتایج عظیمی بدست می آورید.

همه ما میدانیم که چطور میتوان به موفقیت رسید اما واقعا هیچگاه نمی توانیم یک برنامه را به طور کامل اجرا کنیم.

مثلا ما میدانیم که با روزی 5 ساعت درس خواندن شاگرد اول میشویم. اما چرا هیچگاه اینکار را نمیکنیم؟ (پاسخ این سوال را در مقاله ی بعدی که نتیجه تحقیقات 60 ساله دانشمندان است برایتان مینویسم) اما راه حل چیست؟ چه کار کنیم که بتوانیم همین قدم های کوچک را برای رسیدن به موفقیت های بزرگ برداریم؟

جواب سوال ساده است: «عادت کردن» . جالب اینجاست که اکثر بزرگان منجمله امیرالمومنان علی (ع) و سایر دانشمندان و بزرگان به این امر اشاره کرده اند.

برایان تریسی در کتابش میگوید: «عادت های خوب شما را موفق میکنند و عادت های بد شما را بیچاره میکنند. عادت های زشت خیلی راحت بوجود می آید و وقتی بوجود می آیند زندگی را برای شما سخت میکنند درحالیکه عادت های خوب، خیلی سخت بوجود می آیند اما وقتی بوجود می آیند زندگی شما را بهبود میبخشند.»

او میگوید برای اینکه شما انسان موفقی باشید باید «عادت های موفق» داشته باشید.

پس سعی کنید کاری که میخواهید بصورت منظم انجام دهید را تبدیل به عادت کنید. در زیر مراحل تبدیل یک «رفتار» به یک «عادت» را مشاهده مینمایید:

1- برای اینکه یک «رفتار» به یک «عادت» تبدیل شود، می بایست حداقل 21 روز پشت سر هم بدون وقفه انجام پذیرد(برای عادت های سخت، این میزان 40 روز است)

2- توجه کنید که این «رفتار» باید در ساعت مشخصی از روز انجام شود و حتما خود را ملزم به انجام آن کنید. (به عنوان مثال هر روز راس ساعت 6)

3- همیشه شب قبل، موانعی که ممکن است مانع انجام «رفتار» در سر ساعت تعیین شده بشود را برطرف کنید (به عنوان مثال اگر قرار است به جایی بروید یا با کسی قرار دارید، شب قبل ساعت قرار را طوری تنظیم کنید که با ساعت برنامه شما تداخل نکند.)

4 - به عقیده دانشمندان در هفت روز اول به دلیل عاملی به نام «موتور انگیزه اولیه» افراد، برنامه را به طور منظم پیش میبرند اما روز هشتم که قدرت انگیزه فروکش کرد، بتدریج افراد «رفتار» را کنار میگذارند. پس باید توجه کنید که کار اصلی از روز هشتم شروع می شود.

5- در پایان هفته سوم ، برخی از افراد خسته میشوند که کارشناسان به این افراد، «تلاشگران احمق» میگویند. زیرا کمتر از یک هفته مانده به خط پایان، از ادامه مسیر منصرف می شوند.

6- وقتی که روز 21 به پایان رسید ، «رفتار» تبدیل به «عادت» شده است.

7- پس از روز بیست و یکم ، باید مرحله «مراقبه» را انجام دهید. مرحله «مراقبه» یک مرحله ساده اما مهم است . یعنی اینکه شما پس از تبدیل شدن «رفتار» به «عادت» باید مراقب باشید اگر یک روز آن «رفتار» را انجام ندادید، خود را ملزم کنید که سه روز پشت سرهم، مراقب انجام آن «رفتار» باشید. مثلا رفتار مورد نظر، «بیدار شدن راس ساعت 5 صبح است» و شما این رفتار را تبدیل به «عادت» کرده اید و یک روز برحسب خستگی، ساعت 6 بیدار شدید، تا سه روز، «مراقبت» کنید تا دقیقا راس ساعت 5 بیدار شوید.(درست مانند زمانی که داشتید «عادت سازی» میکردید)

اکنون منتظر چه هستید؟

کاغذ و خودکار را بردارید و لیست کارهایی که دوست دارید برای شما تبدیل به عادت شود را بنویسید.

نکته مهم: دانشمندان میگویند هیچگاه سعی نکنید دو کار را به صورت همزمان تبدیل به «عادت» کنید زیرا شکست میخورید. همواره در هر دوره فقط یک «رفتار» تبدیل به «عادت» می شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تغییر کد امنیتی