آنتولوژی چیست؟ (قسمت دوم)

پیاده سازی یک ontology


برای آشنایی دقیق تر با نحوه پیاده سازی آنتولوژی، یک مثال را دنبال میکنیم.
فرض کنید میخواهیم یک آنتولوژی برای «منابع آبی جهان» تعریف کنیم. همانگونه که در شکل زیر مشاهده میکنید، منابع آبی به دو دسته ی اصلی «آبهای جاری» و «آبهای ساکن» تقسیم شده است  که هر کدام از آنها نیز ، خود، دسته بندی ها و زیرگروه هایی دارند.

آنتولوژی چیست؟ (قسمت اول)

با سلام خدمت دوستان گرامی. امروز میخوام در مورد آنتولوژی واستون مطلب بنویسم. مطلبی که در ادامه میاد، سمینار درس سیستم های خبره پروفسور کاهانی هست که این ترم ارائه دادم. امیدوارم براتون مفید باشه.

 

 

آموزش کار با anfisEdit

anfisEdit در متلب، ابزاری است برای کار با سیستم neuro-fuzzy و بحث یادگیری در آن. در این آموزش با استفاده از matlab2010 بحث یادگیری در anfis را مورد بررسی قرار میدهیم.

برای آموزش از یک مثال استفاده میکنم.

 

 

Augmented Reality Massively Multiplayer Online Game Testing

این روزا واسه موضوع سمینار کارشناسی ارشد، دارم روی موضوع Augmented Reality  کار می کنم. به نظرم موضوع جالب و آینده داری هست.
تکنولوژی AR (که معنی فارسیش میشه واقعیت افزوده) یک تکنولوژی هست که میاد روی تصاویر، یک سری اطلاعات رو اضافه میکنه. این اطلاعات می تونن نوشته ، عکس و یا تصویر متحرک باشند.
ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد و بعد با استقبال شرکت های بزرگ روبرو شد.

آموزش نرم افزار کلیپس (قسمت دوم)

قواعد

نرم افزار کلیپس یک نرم افزار rule-base نیز میباشد. ruleها یا قواعد همان "اگر .... آنگاه...."ها هستند.
به عنوان مثال میخواهیم دستور شرطی زیر را بصورت یک rule وارد کلیپس کنیم:


If gender is male
Then response is He should go to the military